Już 100 mln odbiorców kupuje muzykę w Internecie

Pod koniec 2016 roku liczba subskrybentów płacących za korzystanie z muzycznych serwisów streamingowych przekroczyła 100 mln osób – wynika z raportu firmy badawczej Midia Research. W porównaniu z rokiem 2015 to wzrost o ponad 33%. To wyraźny sygnał zmian w korzystaniu z muzyki.

midia_grafika

Absolutnym numerem jeden globalnego rynku jest serwis Spotify, z którego płatnej wersji korzysta ok. 43 mln miłośników muzyki. Należy dodać że kolejne 63 mln odbiorców to użytkownicy bezpłatnej wersji Spotify, którzy w zamian za dostęp do muzyki godzą się na słuchanie reklam.

Na drugim miejscu zestawienia z liczbą ok. 21 mln słuchaczy plasuje się Apple Music, zaś podium zamyka Deezer z liczbą ok. 7 mln subskrybentów. Ciekawostką jest, że popularny w Polsce Tidal, zajmuje zaledwie piątą pozycję z 1% udziałem w rynku.

Dane te obrazują dynamikę wzrostu rynku płatnych subskrypcji, który w ciągu roku powiększył się o kolejne 33%. W roku 2015 z serwisów abonamentowych korzystało ponad 67 milionów osób. W roku 2014 liczba ta wynosiła 41 milionów użytkowników, zaś w 2010, kiedy po raz pierwszy zebrano takie dane, zaledwie 8 mln.

W 2015 roku rynek muzyczny osiągnął przełomowy moment, w którym sprzedaż muzyki cyfrowej po raz pierwszy w historii przewyższyła sprzedaż nośników fizycznych – CD i płyt winylowych.

Według szacunków specjalistów z branży muzycznej rynek płatnych subskrypcji będzie rósł wyraźnie do 2020 roku, kiedy to osiągnie liczbę ok. 220 mln użytkowników.

źródło: Fundację Legalna Kultura