Za granicą najbardziej tęsknimy za bliskimi i polskimi smakami

Czego najbardziej brakuje Polakom mieszkającym za granicą? Większość tęskni za rodziną i bliskimi, to oczywiste. Drugą największą tęsknotą jest… polskie jedzenie. Tacy właśnie jesteśmy – rodzinni, kochający tradycję oraz ceniący polską kuchnię. Nie bez powodu. Polskie produkty są smaczne i zdrowe.

Trzech na czterech (75%) mieszkańców Dolnego Śląska deklaruje, że jest w stanie zapłacić więcej za produkt rolno-spożywczy wiedząc, że pochodzi on z Polski – wynika z badania zrealizowanego w ramach kampanii „Polska smakuje każdego dnia”.[1]

Polska smakuje_infografika

Stwierdzenie, że robiąc zakupy patrzymy tylko na cenę, to mit. Wprawdzie to wciąż najważniejszy czynnik, na który zwracamy uwagę podczas zakupów (61%), ale niemal równie ważne są dla nas smak (53%) oraz skład (50%). Tymczasem dla Dolnoślązaków najważniejszy jest skład (54%), w dalszej kolejności cena (52%) i smak (52%).[2]

Wyniki tego badania świadczą o dużej świadomości polskich konsumentów. Coraz lepiej wiemy, jak i gdzie szukać produktów dobrej jakości, dobra żywność to gwarancja pysznej i zdrowej kuchni – komentuje Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Tradycyjne smaki i tradycyjne Święta

Święta Wielkanocne to jeden z najważniejszych momentów kiedy możemy nacieszyć się polskimi smakami. Najczęściej spędzamy je w domu z rodziną, tak deklaruje 89% mieszkańców Dolnego Śląska. I to właśnie czas spędzony z najbliższymi (66%) oraz świąteczna atmosfera (60%) są dla Dolnoślązaków najważniejsze podczas Wielkanocy.[3]

Wielkanoc to czas zatrzymania i powrotu do podstawowych wartości, jakimi są rodzina, zacieśnianie więzi, relacje z bliskimi. Świąteczna atmosfera to miejsca, bliscy, a także smaki potraw, jakie spożywamy. Zasiadając przy wspólnym stole wytwarzamy bardzo intymną atmosferę. Kiedy spędzamy święta w tradycyjny sposób, stajemy się elementem wspólnoty. To nam daje poczucie bezpieczeństwa, spokój i radość – mówi Magdalena Chorzewska, psycholog i trenerka rozwoju osobistego.

Za granicą brakuje nam polskich smaków

Prawdziwą wartość polskich produktów doceniamy najbardziej  z perspektywy, dlatego twórcy kampanii „Polska smakuje każdego dnia” zwrócili się o opinię Polaków, którzy przez jakiś czas mieszkali za granicą.[4] Okazuje się, że w trakcie pobytu z daleka od kraju najbardziej brakowało im polskiego pieczywa (41%), naszych tradycyjnych potraw, takich jak pierogi, bigos czy zupy (41%), mięs i wędlin (38%), produktów mlecznych (13%) oraz owoców
i warzyw (9%)[5] – wynika z badania zrealizowanego w ramach kampanii „Polska smakuje każdego dnia”.

Tradycyjne produkty i potrawy jednoznacznie kojarzą się z domem, bliskością i rodziną. To smaki, do których  wracamy i których nieustannie szukamy – twierdzi psycholog.

Tęsknota za polskim jedzeniem wpływa na to, co kupujemy po powrocie z zagranicy. Aż 65% Polaków, którzy mieszkali poza Polską po powrocie do kraju chętniej niż przed wyjazdem sięga po naszą rodzimą żywność.[6]

Dlaczego wybieramy polskie?

Wybór polskich produktów wynika nie tylko z sentymentu. Polskie produkty wyróżniają się na tle innych niższym stopniem przetworzenia, oryginalnością odmian i rodzajów oraz unikatowymi recepturami, dzięki którym polscy producenci uzyskują wyjątkowe smaki.  Z badań wynika, że polskie produkty cenimy przede wszystkim za ich smak, jakość i świeżość.

Polscy rolnicy od lat uprawiają tradycyjne, unikatowe odmiany roślin, hodują sprawdzone rasy zwierząt, a polscy przetwórcy wykorzystują tradycyjne receptury do uzyskania wyjątkowych smaków i zapachów. Ponadto polskie produkty są na miejscu, można je łatwiej i szybciej przetransportować z zachowaniem świeżości i naturalności. Polskie zakłady są certyfikowane, poddawane kontrolom i gwarantują najwyższą jakość. Mamy świetne jedzenie, jedno z najlepszych w Europie. Nasze rodzime produkty są cenione w Europie, ale także na całym świecie. Polska żywność powstaje w czystym środowisku w dużej mierze według tradycyjnych metod produkcji, a artykuły, które trafiają do konsumenta są najczęściej niskoprzetworzone i zdrowe. Doceniajmy je i kupujmy polską żywność – zachęca Witold Boguta.

Na targu, w lokalnym sklepie, z certyfikatem

Jak znaleźć polskie produkty? Warto zwracać uwagę na etykiety oraz oznaczenia unijnych i krajowych systemów jakości. Kontrola procesu wytwarzania produktu certyfikowanego gwarantuje, że spełnia on wysokie wymagania określone standardami systemów jakości żywności. Warto sięgać po produkty z oznaczeniami: Gwarantowana Tradycyjna Specjalność, Chroniona Nazwa Pochodzenia, Chronione Oznaczenie Geograficzne, Rolnictwo ekologiczne, Integrowana produkcja, Jakość Tradycja, System Jakości Wieprzowiny – PQS, QMP – System Jakości Wołowiny oraz QAFP – System Gwarantowanej Jakości Żywności.

Polska smakuje każdego dnia, nie tylko od święta

Warto pamiętać, i na to chcą zwrócić uwagę twórcy kampanii, że budowanie relacji rodzinnych i delektowanie się polskimi smakami warto praktykować nie tylko od święta, ale również na co dzień. Tradycyjne, wysokiej jakości produkty, które są podstawą dobrej polskiej kuchni są łatwo dostępne, dlatego można się nimi cieszyć w gronie najbliższych każdego dnia.

O organizatorze kampanii „Polska smakuje każdego dnia”

Organizatorem kampanii jest Konsorcjum pod przewodnictwem Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, w skład którego wchodzi również Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych oraz Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy Rzeczpospolitej Polskiej. Kampania jest finansowana przez dziewięć Funduszy Promocji – mleka, mięsa wieprzowego, mięsa wołowego, mięsa końskiego, mięsa owczego, ziaren zbóż i przetworów zbożowych, owoców i warzyw, mięsa drobiowego oraz ryb. „Polska smakuje każdego dnia” to pierwsza zintegrowana kampania promocyjna wszystkich dziewięciu Funduszy Promocji, reprezentujących praktycznie każdą kategorię polskich produktów rolno-spożywczych. Fundusze po raz pierwszy połączyły swoje siły, aby wspólnie, wykorzystując nowoczesne metody promocji, dotrzeć do konsumentów i zachęcić ich do poszukiwania, kupowania i spożywania polskich produktów, które w Europie i na świecie znane są z wysokiej jakości.

Sfinansowano ze środków: Funduszu Promocji Mleka, Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego, Funduszu Promocji Mięsa Wołowego, Funduszu Promocji Mięsa Końskiego, Funduszu Promocji Mięsa Owczego, Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych, Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego, Funduszu Promocji Ryb. Patronat nad kampanią „Polska smakuje każdego dnia” objął Prezes Agencji Rynku Rolnego.

źródło: materiały prasowe

**

[1] Badanie zrealizowane w dniach 14-15 marca 2017 na próbie 1038 osób powyżej 16 roku życia przez SW RESEARCH metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel w ramach kampanii promocyjnej „Polska smakuje każdego dnia”.

[2] J.w.

[3] J.w.

[4] Badanie zrealizowane w dniach 20–23 marca 2017 na próbie 576 osób w wieku 18 lat i więcej, którzy w ciągu swojego życia przebywali nieprzerwanie za granicą dłużej niż 3 miesiące, przez Kantar TNS metodą wywiadów telefonicznych wspieranych komputerowo (CATI) w ramach kampanii promocyjnej „Polska smakuje każdego dnia”.

[5] J.w.

[6] J.w.