Misja gospodarcza we Włoszech

WLOCHY_4a

1 maja delegacja Dolnego Śląska wyjeżdża z misją gospodarczą do Rzymu. Przewodniczy jej Cezary Przybylski, Marszałek Województwa Dolnośląskiego. Organizatorami wydarzenia są Dolnośląska Agencja Współpracy Gospodarczej, Ambasada RP w Rzymie i Zagraniczne Biuro Handlowe w Mediolanie Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

W planie misji do Włoch jest m.in. prezentacja potencjału ekonomicznego naszego regionu podczas forum gospodarczego, a także spotkanie networkingowe w ogrodach Ambasady Rzeczypospolitej w Rzymie. Ponadto odbędą się rozmowy z włoskimi izbami gospodarczymi- Confcommercio tj. Włoską Generalną Konfederacją Przedsiębiorstw, Działalności Zawodowej i Pracy Autonomicznej będącą największą reprezentacją firm we Włoszech, skupiającą ponad 700.000 podmiotów, a także Powszechną Konfederacją Przemysłu Włoskiego Confindustria, obejmującą branże wytwórczą, budowlaną, energetyczną, transportową, nowe technologie, turystykę i usługi. W jej skład wchodzi ponad sto lokalnych stowarzyszeń pracodawców zrzeszonych w 18 regionalnych oddziałach, ponad sto stowarzyszeń branżowych i 25 krajowych.

– Liczymy, że te spotkania będą kolejnym krokiem do poszerzenia wzajemnych relacji gospodarczych i bardziej intensywnej wymiany handlowej, zwłaszcza jeśli chodzi o nasz eksport. Mamy sobie wiele do zaoferowania ale polska marka jeszcze nie jest wystarczająco  rozpoznawalna we Włoszech i nad tym musimy intensywnie pracować – podkreśla marszałek Cezary Przybylski.

Włochy należą do 8 najbardziej uprzemysłowionych i rozwiniętych gospodarczo państw świata – są 7. potęgą gospodarczą. Znajdują się w czołówce strategicznych partnerów handlowych Polski. To rynek około 60 milionów konsumentów, co daje spore możliwości eksportowe. Pod względem wielkości obrotów Włochy są piątym partnerem naszego kraju.

– Do Włoch eksportujemy wyroby motoryzacyjne, metalurgiczne i metale – to pochodna działalności w Polsce dużych włoskich inwestorów z tych branż. Dużym zainteresowaniem cieszy się polski sektor mięsny. Półwysep Apeniński jest największym odbiorcą naszej świeżej i mrożonej wieprzowiny. Obserwujemy także większy popyt na soki owocowe, słodycze, alkohole i niektóre polskie produkty regionalne- mówi Mariusz Sinior z DAWG.

Od 2015 roku eksport polskich towarów do Włoch systematycznie wzrasta. W 2017 r.  eksport wynosił 10 mld euro – wzrósł  o 13,3 % w skali roku –i  dotyczyło to głównie produktów spożywczych, wyrobów z gumy, plastiku i ceramiki. Włoscy konsumenci coraz częściej interesują się naszym szkłem artystycznym, a tamtejsi przedsiębiorcy transferem nowoczesnych technologii i udziałem w pracach innowacyjnych. Duże zainteresowanie rynkiem włoskim okazują firmy polskie świadczące usługi w charakterze podwykonawczym – głównie w sektorze budowlanym i pracach montażowych. Coraz częściej polskie produkty konkurują na włoskim rynku z produktami renomowanych firm włoskich i zagranicznych.

Pomimo to, w wymianie handlowej z Włochami notujemy od lat ujemne saldo – więcej importujemy niż sprzedajemy na Półwyspie Apenińskim. W 2017 r. import kształtował się na poziomie 10,7 mld euro ( wzrost o 6 % w skali roku).