Raporty

76 mln zł już na kontach rodziców z Dolnego Śląska.

Do końca sierpnia rodzice na Dolnym Śląsku wysłali do ZUS ponad 200 tysięcy wniosków o „wyprawki” szkolne. Na konta rodziców popłynęło 76,2 mln zł. W całym kraju wniosków wpłynęło 2,7 mln. Zakład Ubezpieczeń Społecznych już drugi rok przyznaje i wypłaca pieniądze z programu „Dobry Start” nazywane popularnie wyprawką szkolną.

Do 31 sierpnia na Dolnym Śląsku rodzice wysłali 201 381 wnioski. Dolnoślązacy dostali już „wyprawki” na kwotę 76 259 700 zł. W analogicznym okresie w całym kraju wpłynęły 2 736 900, na które wypłacony został 1 077 752 100 zł.

W 2022 roku rodzice na Dolnym Śląsku złożyli 249, 7 tys. wniosków o 300 plus na 335,7 tys. dzieci.

– Przelewy od nas dostali najszybciej ci rodzice, którzy wysłali wnioski bezpośrednio po starcie programu. Spóźnialscy mają na to czas do końca listopada – mówi Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.

W ramach programu rodzice – bez względu na swoje dochody – mogą otrzymać jednorazowo 300 zł na zakup podręczników, zeszytów, sprzętów oraz wszelkiego wyposażenia niezbędnego do nauki w szkołach podstawowych, liceach, szkołach policealnych oraz innych placówkach edukacyjnych.

Rzeczniczka wyjaśnia, że wyprawkę dostaje rodzic raz w roku – na dziecko, które uczy się w szkole, aż do ukończenia przez nie 20. roku życia lub 24 lat w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami. Złożenie wniosku do końca sierpnia gwarantowało wypłatę do 30 września.

Wniosek o wypłatę z programu „Dobry Start” można złożyć wyłącznie drogą elektroniczną – za pomocą aplikacji mZUS, Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, bankowości elektronicznej lub portalu Emp@tia.

– Rodzice najczęściej korzystają z aplikacji mZUS, własnego internetowego banku i konta na PUE ZUS, żeby przesłać wniosek – dodaje Kowalska-Matis.

Na PUE ZUS specjalny kreator wniosków o świadczenia z „Dobrego Startu” poprowadzi użytkownika przez cały proces krok po kroku. To pozwoli uniknąć błędów przy ubieganiu się o świadczenie. Na wniosku – oprócz innych danych – należy podać: numer rachunku bankowego, na który wpłynie świadczenie, adres mailowy oraz numer telefonu – czyli dane, które będą potrzebne do kontaktu w sprawie wniosku.

Również zawiadomienia dotyczące świadczeń „300 plus” będą przekazywane w formie elektronicznej. Informację o przyznaniu świadczenia będzie można znaleźć w skrzynce odbiorczej na profilu na PUE ZUS. Również wtedy, gdy wniosek został złożony przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia.
Na PUE ZUS znajdzie się także cała korespondencja z ZUS w sprawie wniosku o świadczenie (wezwanie do uzupełnienia wniosku lub załączników, informacja o przyznaniu świadczenia, decyzja odmawiająca przyznania świadczenia).

Pieniądze będą wypłacane wyłącznie na rachunek płatniczy. Płatność bezgotówkowa to, bowiem znacznie tańsza i bezpieczniejsza forma niż przekaz gotówkowy.