Żywność ekologiczna w szkołach i przedszkolach? Wychowajmy pokolenie Euroliścia!
Polska Izba Żywności Ekologicznej (PIŻE) przekonuje, że wprowadzanie do codziennego jadłospisu dzieci i młodzieży produktów BIO – nie tylko w domach, ale także w żywieniu zbiorowym w przedszkolach i szkołach, może pozytywnie wpłynąć na bardziej świadome i odpowiedzialne decyzje żywieniowe przyszłych pokoleń. Zdaniem Krystyny Radkowskiej, prezes PIŻE, przekazywana przez pedagogów wiedza powinna dotyczyć nie tylko programu szkolnego, ale m.in. także wsparcia dzieci w nauce dokonywania odpowiedzialnych wyborów konsumenckich bez kontroli rodzica, np. w szkolnym sklepiku czy choćby podczas wakacyjnych wyjazdów kolonijnych.
Czym skorupka za młodu… dzieci uczą się od dorosłych
– To na nas, dorosłych spoczywa obowiązek przeprowadzenia młodego człowieka przez okres dorastania, wpojenie mu odpowiednich wartości, uwrażliwienia i wsparcia w przygotowaniu do dorosłego życia. Jeśli umiejętnie, już od najmłodszych lat, będziemy uczyć dzieci, jak istotna jest rola jednostki w walce o ochronę naszej wspólnej planety, jak ważne jest podejmowanie świadomych wyborów konsumenckich, to uda nam się wychować „pokolenie Euroliścia” – ludzi odpowiedzialnych za przyszłość kolejnych pokoleń, zdających sobie sprawę z tego, że nie ma planety B. Działania potrzebne są tu i teraz– podkreśla Krystyna Radkowska, prezes Polskiej Izby kologicznej.
W domu, w szkole, na wakacjach – eko żywność na co dzień!
– Rodzice, pedagodzy i osoby aktywnie działające na rzecz poprawy jakości żywienia dzieci sygnalizują nam, że istnieje duża potrzeba zmian w tym zakresie – szczególnie w kontekście wprowadzenia do szkół produktów ekologicznych. Dlatego jako Polska Izba Żywności Ekologicznej prowadzimy rozmowy w sprawie modyfikacji i regulacji przepisów dotyczących zbiorowego żywienia dzieci w placówkach oświatowych, m.in. w zakresie ustawy „żłobkowej” i rozporządzenia „sklepikowego”. To duże wyzwanie, przed nami jeszcze długa droga, ale jesteśmy dobrej myśli. Znakomita większość państw członkowskich UE przyznaje priorytet produktom lokalnym, regionalnym i żywności ekologicznej w kontekście wyboru produktów w ramach programów dla szkół. Czas wprowadzić BIO do polskich szkół i przedszkoli, tak jak już to się dzieje w Niemczech czy we Francji – dodaje Krystyna Radkowska.
Doświadczenia państw Unii we wprowadzaniu żywności eko do szkół
O co tyle zachodu, czyli czym wyróżnia się żywność ekologiczna?
Informacje o kampanii:
„Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia 2” to kampania edukacyjna, realizowana przez Polską Izbę Żywności Ekologicznej, której celem jest budowanie świadomości społeczeństwa w zakresie żywności ekologicznej, rozpoznawalności dla unijnego systemu jakości rolnictwa ekologicznego, a także promocja żywności certyfikowanej. Działania realizowane w ramach projektu mają za zadanie pokazanie konsumentom, jak żywność certyfikowana wpływa na nas i środowisko oraz jak w prosty sposób możemy przestawić się na eko, dokonując codziennych wyborów. Więcej informacji o kampanii znajduje się na platformie: www.przestawsienaeko.eu, będącej kompendium ekowiedzy. Kampania sfinansowana ze środków UE.
1: https://entreprendre.service-public.fr/actualites/A16537?lang=en
2: https://www.bio-brotbox.de
3: https://www.dodr.pl/produkcja-zwierzeca-w-gospodarstwie-ekologicznym